tisdag 8 juni 2010

BB, GLÖMD AVDELNING PÅ SJUKHUS?

Är det så att man resonerar på detta sätt:
"Kvinnor har fött barn i alla tider så det är rutin som inte behöver extra resurser"

En lösning kan vara att man måste höja statusen på att arbeta på just BB-avdelningen.

Jag har förlossningsskräck och jag menar verkligen skräck. Det har också medfört att jag fått kejsarsnitt med mina 2 tjejer.

Min första fick jag i semestertid och eftervården på BB var under all kritik. För att uttrycka det enkelt, kundservicen var kass!
Ett ex.
Vid kejsarsnitt så får man utskrivet smärtstillande när man åker hem, alvedon och voltaren T. Den läkare som skrev ut mig, sa att hon skulle skicka recept, vilket hon måste ha glömt. När min make skulle hämta ut receptet så fanns det inget. Jag ringde till BB och påpekade detta och de lovade att ringa tillbaka, nu 11,5 månader senare har de inte ringt tillbaka.

Nu efter mitt 2:a kejsarsnitt och vid utskrivning så var jag extra noggrann med att på peka att de "glömt" skicka receptet förra gången och att BB aldrig ringde tillbaka, så receptet fanns på plats denna gång när min man skulle hämta ut det.
Men det var ju före semestertid! Så det fanns nog både mer tid och mer personal.

Jag läser ganska många olika nätupplagor varje dag, passar på när jag tar det lugnt = när båda sessorna sover. Tycker det är extra viktigt att hålla sig uppdaterad på vad som händer i hela Sverige (och världen) när man är hemma med barnen.

Så när jag stöter på en artikel i UNT om hur det saknas barnmorskor på eftervårdsavdelningarn på BB börjar jag faktiskt att fundera om det är så här på alla BB-avdelningar i hela Sverige.

Är det så att man resonerar på detta sätt:
"Kvinnor har fött barn i alla tider så det är rutin som inte behöver extra resurser"

På den BB-avdelning jag låg så kände jag kraftigt:
-att man var underlägsen de som arbetade där och min känslor inte var att ta hänsyn till.
-att det som jag trodde skulle vara en positiv upplevelse var mer än transportstrecka utan logistik inför hemresan.

En lösning kan vara att man måste höja statusen på att arbeta på just BB-avdelningen.
Det är trots allt en så viktigt avdelning som faktiskt är med i ett nytt livs första skede.
Mer resurser till denna rutinmässiga avdelning, i form av personaltäthet och vidareutbildning!
Personaltätheten behöver inte uteslutande vara barnmorskor utan kan med fördel vara undersköterskor.

Det kanske är så att det är högre status på att arbeta på en BB på ett mindre sjukhus än ett universitetsjukhus och av den anledning är det svårare att rekrytera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar