onsdag 2 juni 2010

God Morgon!

Solen skiner! Underbart!
Lillasyster har sovit i sin säng för första gången och hon har bara vaknat 2 gånger under natten:)
Blöjan hade dock hamnat snett en gången, så det var bara upp och byta kläder på både henne och sängen :(, shit happens!
Idag ska vi nog gå till lekparken en liten stund.

AMNINGSHYSTERI

Att amma eller inte amma, det är frågan.
Nej, det är det verkligen inte. Varför inte låta mamman/föräldern bestämma själv utan att barnmorskor från BB ska stå med pekfingret i ansiktet på oss.

Det finns många argument för att amma och lika många sätt att få en nybliven mamma att få dåligt samvete, ångest och att verkligen känna sig som en dålig mamma om hon inte, just ammar sitt barn.

Men vem har egentligen rätt att dömma den som inte ammar det finns faktiskt anledning till varför man inte gör det, t.ex:
-man får inte igång amningen
-man är medicinerad med ev. biverkning för barnet
-man får inte in "rätt" teknik och bröstvårtorna är alldeles såriga och blodiga.
-man kanske känner äcklad av det
-m.m.

Personligen tycker jag att man inte ska dömma mamman för vad hon väljer att göra, amma eller inte amma. Glöm inte det faktiskt finns de som inte mår bra av/tar illa upp/känner sig provocerade när mammor knäpper upp och tar fram sina bröst och börjar amma på restauranger/cafeer/konditorier/parkbänken m.m.

Jag har 2 barn. Med första barnet så ammade jag ca 1 månad, därför att jag drabbades av en ansiktsförlamning. Vid utredningen så hittade man bältros blåsor i vänster öra samt en gammal borelia. Jag fick medicin utskriven för borelian, bieffekten av medicinen var att mitt barn kunde ev få missfärgade tänder senare.
Jag valde då att amma ca 1 månad och vänta med medicinering och sedan gå över till modersmjölksersättning samtidigt då jag började med medicinen.
Detta fungerade alldeles utmärkt. Min dotter är 11 månader och kärnfriskt. Hon har under dessa 11 månader varit sjuk 2 gånger, det var 2 helt normala förskylningar. Mycket frisk med andra ord.

Nu med mitt andra barn, så gör jag så här.
Jag börjar varje matning med att amma ca 5-10 minuter / bröst och ger sedan lite modersmjölksersättning för att säkerställa att mitt barn är mätt.

Gör detta mig till en dålig mamma? Nej jag tycker att jag är väldigt ansvarsfull och vill mina barn det absolut bästa!

En annan fördel med detta är och har varit att barnens pappa allt har kunnat vara lika delaktig som jag vid mattillfällena och har aldrig behövt känna sig utesluten. Vi har aldrig kännt det här som vi hört talas om, att pappan inte känner sig delaktig eftersom mamman får en annan närhet till barnet pga amningen.

VAD HÄNDER IDAG?
Idag ska vi iväg till lekparken

LÄST NÅGRA NÄTUPPLAGOR

UNT
http://www.unt.se/ekonomi/orexo-rodde-hem-miljardavtal-967441.aspx

DN
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/besk-medicin-1.1115419

GP
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.383042-alliansen-satsar-mer-pa-kultur-for-barn-och-unga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar