tisdag 1 juni 2010

2 BARNSMAMMA!

Nu var det länge sedan jag skrev något.

Mitt nya liv som 2-barnsmamma har börjat, min lilla familj är nu enligt gamla mått en kärnfamilj = gift par med 2 barn.

Min käre man är hemma på sin 10 pappadagar och hjälper till så mycket som möligt. Att han är hemma är super mysigt och mycket förvirrande, vad jag menar är att det är skönt med den hjälpen vid omställningen från 1 till 2 småbarn samt att jag inte kan och får lyfta mer än den nyfödda pga kejsarsnittet och samtidigt är det frustrerande att bara kunna titta på när han ställer allt (jag menar verkligen ALLT) fel.
När jag väl börjar kunna röra mig obehindrat så är det bara att göra en stor städning i köket och få saker på sin rätta plats igen, värre än så är det ju inte.

Så vad har då hänt dessa dagar jag inte har skrivit i min blogg/dagbok?
27/5: Lillasyster föddes med kejsarsnitt. Tack kära operationsteam, ni gjorde ett bra jobb :)
28/5: Fördrev tiden med att ligga i en säng på BB, amma, prata med vårdpersonal, titta lite på film (hade med dator och filmer)
29/5: 2 nätter på BB, dags att åka hem tycker vi. OP-läkaren kommer och pratar med mig tittar på mitt snitt och tycker att jag är OK. Barnmorskan ger oss valet att ligga kvar 1 natt till eftersom hon gått ner ca 9% (gränsen ligger på 10% för att stanna 1 natt till ) och blir irreterade när vi väljer att åka hem. Vad som är att vet är att lillasysters födelsvikt var 4510 gram och hon gick ner till 4170 gr, hon är inte liten den här tjejen, mycket välmående.
Barnmorskan försöker ta ett PKU-prov, hon sticker lillasyster 3 gånger utan att lyckas, dåligt!!!!!! Det slutar med att vi ska göra nytt försök vid återbesöket.
30/5: Myser hela dagen! Vilken skillnade det är att få vara hemma, amningen kom igång ordentligt, lilla syster äter/sover jätte bra. Återbesök på BB, vikt ska kontrolleras och PKU-prov tas, vikt ner till 4135gr. Barnmorskan som tar PKU-provet lyckas vid första försöket :)
31/5: Myser! Lillasyster är ett underbart litet barn och har nu börjat med lite mer vakna (korta) perioder. Storasyster är nyfiken på lillasyster och ler/skrattar och vill mer än gärna kram henne.

1/6 idag:
Sista återbesöket på BB. Barnläkaren kollar hörsel och ögonen, vilket båda är utmärkt. Vikten har gått upp till 4,2 kr, vilket praktbarn :)
Vi, tillsammans med barnens mormor, åker till babyland, city gross och jysk. Hjälp vilken dag!
Nu är det slappa som gäller :)

Önskar alla en fortsatt bra dag!


Stora händelser idag:
-Storasyster fyller 11 månader
-Jag varit 2 barnsmamma i 6 dagar och 2 timmar
-Lillasyster har varit hos barnläkaren som tittat på ögonen och kollat hörseln allt var utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar