lördag 5 juni 2010

GOD LÖRDAG MORGON!

Natten har varit riktigt lugn. Skönt!
Det är sol och fint ute. Ska försöka ta oss till en lekpark idag.

Läste en artikel i UNT och förstår inte riktigt måste erkännas. En student blev sparkad av ko och anmäler detta till arbetsmiljöverket. OK, kass arbetsmiljö, jag förstår det skulle jag också tycka, men.....hmmm....varför valde kvinnan att gå på SLU (Sveriges lantbrukuniversitet)?
Oj, glömde jag att nämna att hon är veterinärstudent? Börjar fundera om hon själv valt rätt arbetsmiljö åt sig själv....
http://www.unt.se/student/ultunastudent-sparkad-av-ko-969339.aspx


Nationaldagen är i morgon, 6/6
Jag är nyfiken på hur andra firar nationaldagen. Hur gör Ni?

1983 blev nationaldagen officiell och sedan 2005 är det en helgdag.
Att fakiskt fira nationaldagen är nytt och jag vet inte riktig vad jag och min familj ska införa för tradion och fira denna stora dag.

Det första som ”poppade” upp när jag satt mig ner för att tänka på saken var:
-försmak till midsommar afton
Jag tror faktiskt att jag kör på det, det känns som en bra ide.
Jag läste någon stans att många har gjort smörgåstårtan till lite av en nationaldagsrätt, ja varför inte, smörgåstårta är gott gottigottgott.

En annan ide kan vara att ha smörgåsbord, eftersom det är väldigt väldigt svensk och andra spåk har inte någon motsvarighet till ordet, så själva ordet är inadopterat i t.ex. engelska.
 
Nej, jag ska testa iden med ”försmak till midsommarafton” på maken och se vad han tycker. Våra barn är ju lite små ännu för att förstå begreppet men tids nog....
 
Lägg gärna en kommentar på hur du ska fira.
 
Rikskommitén Sveriges Nationaldag har en webbsida som, nationaldagen.se
http://www.nationaldagen.se/

VAD HÄNDER IDAG?
Inget planerat :)

LÄST NÅGRA NÄTUPPLAGOR
SVD
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/det-har-aldrig-hant-i-demokratisk-tid_4818487.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/okad-ojamlikhet-med-rodgronas-politik_4822219.svd

Ha en skön lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar