fredag 18 juni 2010

IGÅR! JU FLER KOCKAR....

Dagen börjar med att tvätta. Jag har bara en sak att säga, ju fler kockar…..
Letar febrilt efter sköljmedel, men icke, ringer Maken som sitter på bussen till jobbet:
Jag säger: du tvättade sist, var har du ställt sköljmedlet eller är det slut?
Svar: oj, det hade jag glömt, det är slut
MÄN!!!!!!!!!

Längtar till dagen då jag kan göra alla dessa (tråkiga) saker själv igen, så att jag vet vad som är slut och måste inhandlas. Jag kan ju inte handla heller pga magoperationen.
Idag får jag hjälp av barnens mormor.

Storasyster sover hos sin Mormor i kväll.
Roligt för henne att byta miljö en liten stund.
Saknar henne!!

Idag är det fredag och snart börjar helgen!

Ha de gott!

SÄNG TILL BARN CA 1 ÅR
När det började närma sig förlossningsdatum så blev diskussionerna runt barnsäng till Storasyster mer intensiva, hon sover ju mellan oss.
Skulle vi lära henne att sova i spjälsängen? Köpa en växasäng? Vad?

Jag tog upp det på BVC eftersom jag ville ha en (förhoppningsvis) ny vinkling på det hela, vilket jag också fick.
Vinklingen var att låta storasyster sova kvar mellan oss och låta Lillasyster ta spjälsängen.

Både jag och Maken tyckte att det var den bästa lösningen och började förbereda för det.

Det fungerade en natt! Jag kunde inte sova utan henne tätt intill.
Nu sover vi alla 4 i samma säng och så får det nog bli tills det att vi känner att barnen är stora nog för att sova i egen säng i deras rum.

Så funderingen är:
När är de tillräckligt stora för att flytta in på sitt rum?

Nu gör vi så att vi har madrass på golvet i barnrummet där Storasyster snart 1 år sover på dagarna. Det är super bra med madrass på golvet, när hon vaknar finns ingen risk att hon kryper ur, ramlar och gör sig illa. Rekommenderar det starkt.
På kvällen så somnar hon där också, sedan bär vi in henne till oss när vi ska gå och lägga oss, så att hon sover med oss nattetid. Den lösningen fungerar mycket bra.

När köper man växa säng eller en “riktig” säng?
Vid 1,5-2 år?

Jag tror är det blir en bra julklapp, då är hon 1,5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar