onsdag 16 juni 2010

BVC

Sitter här med datorn i knät och Lillasyster sover på bröstet efter att fått mat. Det var några dagar sedan jag skrev något.
Min käre man har börjat jobba och det är mycket omställningar.
Eftersom jag är snittad så är min mamma och min mormor här och hjälper till, så det är fler än jag som har omställningar. Tänk på saken, 50+ samt 70+ och börja byta blöjor och gå upp på natten igen, det är inte lätt. Fast jag är vet att de tycker det är roligt och mysigt, sedan är det en begränsad period också, 14 dagar sedan har maken semester.
När man vet att det är begränsat så är det alltid lättare.

Var på BVC tidigare idag.
Lillasyster väger nu 4730 och är 56cm lång. Hon har alltså gått upp 500gram och 2,5cm på 2 veckor, hej och hå…….

Storasyster får tänder, tycker att det kommer så många på samma gång. Hon har gått från ingen tand till 8 st bara på några veckor. Usch vad det måste klia i munnen. Imponerade av att hon inte är gnällig. Hon är däremot väldigt bitig och vill gärna gnaga på något nästan hela tiden. Skorpor ät jätte skönt att gnaga på

I morgon har det gått 3 veckor sedan kejsarsnittet och den mest kritiska perioden är över. Då kan jag lite smått och i lugn takt börja lyfta saker, inte allt för tunga saker det måste jag vänta med. YES!!!!!!

Från och med 1 juli 2010 gäller nya märkningsbestämmelser för kalvkött även när det är oförpackat.

Ha en fortsatt bra dag!

TANDBRYTNING

Det finns inte många råd på det här området, det är en extremt jobbig period för barnet.

Det finns många saker man kan köpa i form av tuggringar.

Vad jag har gjort för Storasyster är:
Pratade med distriktssköterskan på BVC och hon rekommenderade att ta Alvedon på en topps och stryka på tandköttet eftersom det har en bedövande effekt. Storasyster har aldrig varit febrig eller gnällig pga tandbrytning så jag har själv inte prövat så jag har inte egen erfarenhet om det stämmer eller inte.

Jag har däremot varit noga med att ha en skyld bitring i kylen samt haft skorpor och majskrokar hemma som hon kunnat gnaga på.
Det har fungerat super bra.
En annan bra sak att låta barnet bita på är en tandborste, det tyckte Storasyster var skönt att tugga på.


LÄST NÅGRA NÄTUPPLAGOR
UNT
http://www.unt.se/osthammar/29-aktivister-vantas-bli-atalade-977793.aspx

SVD
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sankt-moms-skapar-nya-jobb_4873045.svd

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/de-morkar-i-budgeten_4873083.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar